Lejeaftaler er kun mulig for privat personer med opgave adresse i det herunder markerede område:
1) Kopi af gyldig billed id & sygesikring kort fra lejer kræves af iZi ApS, inden udlevering af udstyr.
2) Betaling for depositum & leje skal være modtaget hos iZi ApS, inden udlevering af udstyr.
3) Maskiner, materialer og andet udstyr tilhørende iZi ApS, må ikke bruges til slibning af fernis, gips, lim/tape rester på overfladen.
4) Det lejede udstyr, må ikke benyttes til udlån eller brug af andre end den person, som står for lejeaftalen via faktura og det på forhånd udleverede billed id & sygesikrings kort.
5) Alt udstyr tilhører iZi ApS cvr.: 40323775 og kan til enhver tid kræves udleveret/returneret, hvis der mistænkes misbrug af udstyret eller de hos iZi ApS gældende regler på anden måde brydes eller overtrædes!
6) Den registrede lejer, skal være til stede på den aftalte opgave adresse ved udlevering af udstyret på det i forvejen aftalte tidspunkt, typisk imellem kl. 08 - 10. Ligeledes skal den registrede lejer være tilstede ved afhentning af udstyret.
7) Ønskes lejeperioden forlænget, skal dette aftales på forhånd og godkendes af iZi ApS, så der ikke sker dobbelt bookinger!
8) iZi ApS tager ikke ansvar for lejers opgave, gulve, terrasse eller resultatet. Lejer er alene ansvarlig for indhentning af information vedr. korrekt brug af alle maskiner, materialer og tilbehør, tilhørende iZi ApS.
Generelle bestemmelser:
1. Anvendelsesområdet for disse betingelser iZi ApS CVR.: 40323775, herefter betegnet som ”udlejer”, anvender disse iZi ApS's lejevilkår og lejebetingelser og derfor kontrahenten.
Disse betingelser gælder for alle tilbud fra udlejerens værktøjsudlejningsmateriel og alle aftaler, som udlejeren er en del af, medmindre parterne udtrykkeligt og skriftligt har aftalt andet. Vilkår og betingelser for lejere, købere og andre kontrahenter, der herefter er benævnt som ”lejere” gælder ikke, også selv om lejerne henviser eksplicit til dem i vedkommendes korrespondance og dokumenter.
2. Udarbejdelse af lejeaftale.
Lejekontrakten om udlejningen af materiel vil være gældende, når lejer har modtaget en ordrebekræftelse på e-mail eller sms, der bekræfter udlejningen af det eller de valgte materieller hos iZi ApS.
3. Tilgængelighed og returnering.
3.1 Lejeren skal være til stede på den adresse, som lejer har oplyst ved aftales begyndelse. Ved aflevering er der krav om fremvisning og kopi, af gyldig identifikationsdokumentation med opdateret foto (kørekort/pas) samt nuværende adresse (sygesikrings kort).
3.2. Materiel bliver ligeledes afhentet af udlejeren ved afslutning af lejeperiode på den samme lokation som materiel blev afleveret.
4. Leveringsperiode
Såfremt der er indgået aftale om periode eller datoer, hvor det lejede emne skal være tilgængeligt eller leveret til lejer, skal dette være angivet i ordrebekræftelsen. Medmindre andet er angivet, er leveringsperioderne udelukkende anført som information. Udlejeren kan anses som misligholdende af lejeaftalen (i form af ordrebekræftelsen), hvis der er blevet givet meddelelse om misligholdelse, hvor der er blevet givet en rimelig periode til at kunne overholde lejeaftalen. Udlejeren forbeholder sig retten desangående til at levere et alternativ, som er egnet til samme formål og med mindst samme funktionalitet. Hvis udlejeren misligholder lejeaftalen culpøst, skal vedkommende betale lejer et fast beløb, som kompensation. Den fastsatte kompensation betyder, at det tab som udlejeren skal kompensere med, ikke vil være mere end lejen for den aftalte lejeperiode.
5. Inspektion
Lejeren skal inspicere det lejede materiel visuelt, før det tages i brug. I tilfælde af defekter, mangler eller ved andre klager skal lejeren omgående kontakte udlejeren. Ved at tage det lejede materiel i brug er det aftalt mellem parterne, at der ikke er udvendigt synlige defekter.
6. Lejebeløb
Lejebeløbet er som angivet af udlejer inklusive moms, men eksklusive materialer, reservedele, nødvendige tilkøbsvarer samt dispensation for transport og skader.
7. Depositum
Udlejer kræver et depositum, plus en fast lejepris for materiel til lejeren. Dertil påregnes erstatning for mislighold eller skade forsaget af fejlagtig anvendelse, såfremt lejer ved returnering har misligholdt det lejede materiel. Erstatning beregnes af iZi ApS, på baggrund af materiellets værdi og graden af misligholdelse.
8. Lejernes forpligtelser
Lejeren er forpligtet til at bruge det lejede materiel korrekt og udelukkende i henhold til de vilkår, som er listet af udlejer. I særdeleshed er lejer forpligtet til følgende: At håndtere det lejede materiel i henhold til de sikkerheds- og betjeningsinstruktioner som er angivet for materiellet af udlejer. At det lejede materiel kun anvendes til korrekte formål jf. materiellets funktioner. Ikke at videreleje eller genleje det lejede materiel og/eller gøre det tilgængeligt for tredjeparter. At afvise krav i forhold til det udlejede materiel fra tredjeparter og at skadesløsholde udlejer imod sådanne krav. Til alle tider at give udlejer adgang til det lejede materiel. Ikke at udføre ændringer eller reparationer på det lejede materiel. At sikre at der ikke er adgang for uautoriserede tredjeparter til det lejede materiel. At returnere det lejede materiel rengjort og i stand til genudlejning til udlejeren ved lejeperiodens ophør. At betale alle gebyrer, skatter og bøder, der måtte være forårsaget af lejerens eller tredjeparters brug af det lejede materiel.
9. Udlejerens erstatningskrav.
9.1 Udlejer garanterer, at det lejede materiel overholder de normale krav og standarder, som man med rimelighed måtte forvente.
9.2 Hvis det lejede materiel ikke overholder bestemmelserne i afsnit 9.1, kan lejeren efter udlejers valg gratis udskifte eller reparere det lejede materiel inden for en rimelig periode, efter at det er blevet returneret sammen med en udspecificering af klagen. Udlejer er ikke erstatningsansvarlig af udlejet materiel for skader der er forårsaget af lejer ved at bruge det lejede materiel på en måde, som ikke er i overensstemmelse med brugervejledningen, lejevilkårene og lejebetingelserne eller specifikationer for det lejede materiel. Der er ikke andet eller yderligere erstatningsansvar fra udlejer, undtagen i tilfælde af personskade, ejendomsskade eller tab, der er en direkte følge af en bevidst handling eller grov forsømmelse fra udlejers side (subjektivt erstatningsansvar). Udlejer kan aldrig være erstatningsansvarlig for følgeskader eller tab, som uanset navnet ikke er opstået som følge af den aftalte udlejning. Lejer skal holde udlejer skadesløs for krav fra tredjeparter, hvad angår skader eller tab i forbindelse med det lejede materiel. Udlejers erstatningsansvar over for tredjeparter er under alle omstændigheder begrænset til værdien af det forsikrede, eller som det med rimelighed burde have været forsikret til.
9.3 Lejer er forpligtet til at tage alle rimelige foranstaltninger, der kan eller kunne have forhindret eller begrænset eventuel skade eller tab.
10. Skade og tab.
Hvis der opstår skade på det lejede materiel i løbet af lejeperioden, skal lejer informere udlejer omgående, efter det er opdaget af lejer. Lejeren er uanset årsagen eller omstændighederne erstatningsansvarlig for skader eller defekter som opstår i perioden mellem den dato, hvor lejer afhenter materiel og den dato, hvor det lejede materiel er returneret til udlejer. Lejer er forpligtet til at kompensere udlejer for skader på det lejede materiel med den aktuelle markedsværdi, altså en ny-for-gammel-pris for et identisk eller lignende lejet materiel, efter at nedskrivningen er blevet trukket fra på basis af det lejede materiels alder eller antal brugstimer, eller såfremt det er lavere omkostninger forbundet med at reparere det lejede materiel. Samme betingelser er gældende ved skader på dele af og/eller tilbehør til det lejede materiel. Derudover vil lejer forblive erstatningsansvarlig for andre skader eller tab, som udlejer måtte pådrage sig som følge af: a) I tilfælde af mistede dele, som udlejer allerede har faktureret lejer den aktuelle markedsværdi for, men som senere bliver fundet og returneret af lejer i korrekt stand, skal lejer betale en værdi svarende til lejen for det antal dage, som lejeren var i besiddelse af det lejede materiel jf. de af udlejer listede lejeperioder. Dette beløb vil blive fratrukket kompensationen af udlejer baseret på den aktuelle markedsværdi, som betales tilbage til lejer. b) Lejer er erstatningsansvarlig, uanset om lejeren er skyldig i tabet eller tyveriet af det lejede materiel, delene og/eller tilbehør eller i at gøre det lejede materiel, delene og/eller tilbehør ubrugeligt eller værdiløst. Lejer er forpligtet til at tage præventive forholdsregler for at undgå tyveri af det lejede materiel taget i 16. Databeskyttelse betragtning af, at lejer er forpligtet til at returnere det lejede materiel. Denne forpligtelse ophører ikke, ej heller i tilfælde af eller ved intervention fra en tredjepart.
11. Vurdering af tab.
Lejer accepterer i forbindelse med leje af materiellet, at udlejer i tilfælde af skader eller tab relateret til det lejede materiel vil udarbejde en tabsvurdering for herved at fastlægge årsagen og omfanget af skader, tab, reparationsomkostninger eller rengøringsomkostninger. De omkostninger, som udlejer måtte pådrage sig i forbindelse med tabsvurderingen samt omkostninger for udarbejdelse af tabsvurderingen udført af et vurderingsselskab, skal til fulde betales af lejer, medmindre afsnit 12 gør sig gældende. Omfanget af skader eller tab, der på denne måde er blevet bestemt, vil af begge parter anses som endeligt fastlagt. Beløbet for skaderne, som er specificeret herved, er kun bindende for lejeren som forretningsdrivende (dvs. eneindehaver eller en virksomhed). Hvis lejer er en privat forbruger, skal kontrahenterne forsøge at indgå en aftale parterne imellem. Hvis andet er tilfældet, er udlejer berettiget til at indhente ekspertvurdering på lejers regning.
12. Skadesforsikring – ansvarsoverdragelse.
Der pålægges en skadesforsikring, på det lejede materiel som angivet i afsnit 11. Skadesforsikring inkluderer ikke normalt slid og brug, og er underlagt følgende forhold: a) Der vil derefter ikke blive krævet kompensation fra lejeren i tilfælde af skader på det lejede materiel, der måtte være pådraget i løbet af lejeperioden som angivet i kontrakten, med undtagelse af: - Skader eller tab forårsaget af tyveri, misbrug, tab, defekter; - Skader eller tab som følge af bevidste handlinger, bevidst skødesløshed, inkompetente og/eller forsømmende handlinger eller udeladelser. - Forsikringen fratager ikke lejer for at returnere det lejede materiel i rengjort og i klargjort tilstand til genudlejning ved returnering.
13. Opsigelse af lejekontrakten og returnering af det lejede materiel.
13.1. Den aftalte leje kan til enhver tid opsiges af parterne med omgående effekt, f.eks. på datoen for leveringen af opsigelsesmeddelelsen til den anden part. Lejeren kan kun opsige aftalen, hvis det lejede emne er blevet returneret til udlejeren på dette tidspunkt. Eventuelt resterende betalt leje kan ikke refunderes såfremt lejer vælger at returnere det lejede materiel før aftalt tid. Udlejeren kan kun opsige aftalen, hvis lejer ikke overholder lejeaftalen, lejevilkårene og lejebetingelserne, hvis der er indsendt konkursbegæring mod lejeren, hvis konkursbegæringen blev meddelt for lejerens aktiver, hvis konkursbegæringen mod lejerens aktiver blev afvist grundet manglende aktiver, hvis lejer er under likvidation, hvis lejer er blevet lukket ned eller afviklet, eller at lejer i form af en privat forbruger er blevet sat under værgemål, uden at det er nødvendigt med domstolsafgørelse, og uden at det berører udlejers ret til betaling, renter og omkostninger.
13.2. Ved lejeperiodens ophør skal det lejede emne gøres tilgængelig for udlejer fuldstændig rengjort og i samme tilstand, som det blev tilvejebragt i. Hvis det ved returneringen af det lejede emne viser sig, at det har defekter, er beskadiget, ikke er blevet rengjort eller at det ikke er blevet rengjort tilfredsstillende, vil udlejer være berettiget til at opkræve betaling fra lejer til at dække rengørings- og/eller reparationsomkostningerne – eller erstatningsværdien for det lejede emne, hvis denne er lavere. Selv om lejer ikke var til stede (hvis f.eks. det lejede emne blev returneret af tredjepart), vil inspektionen udført af udlejer være gældende.
13.3. Hvis det lejede emne ikke returneres til udlejer omgående efter endt lejeperiode, vil lejeren være i misligholdelse som bestemt af loven. Lejer skal i dette tilfælde betale udlejer kompensation, der beløber sig til to gange lejen. Er lejer mere end 6 timer forsinket, vil det lejede materiel blive meldt stjålet til rette myndigheder.
13.4. Lejer kan aldrig blive ejer af det lejede materiel.
Hvis lejer af en eller anden årsag ikke returnere det lejede materiel til udlejer eller ikke får det returneret rettidigt til udlejer, skal lejer betale udlejer erstatningsværdien for det lejede emne, uden at dette påvirker lejers forpligtelser til at betale lejebeløbet.
14. Betalinger.
Alle betalinger for leje skal ske forud for afhentning af det lejede materiel. Betaling for rengøring, slid eller erstatning skal ske ved returnering. Hvis betaling ikke udføres eller udføres for sent, er lejer i misligholdelse som bestemt af loven, og udlejer er berettiget til uden misligholdelsesvarsel at pålægge lovbestemte renter og er berettiget til at få betalt alle juridiske og andre omkostninger for inddrivelsen af det skyldige beløb, hvor minimum er 15% af hovedstolen. Tidsperioden for at komme med indsigelser om de pålagte omkostninger udløber 10 dage efter faktureringsdatoen.
15. Ændring af lejeperiode.
Lejer kan foretage ændringer af lejeperioden. Såfremt dette skulle være nødvendigt, er der to muligheder for at foretage ændringer: A) Det er muligt for Lejer at ændre lejeperioden op til 12 timer før det aftalte afhentningstidspunkt. Her vil det være muligt for Lejer at ændre lejeperiodens varighed, eller hvornår det lejede materiel skal bruges. Det er kun muligt at ændre lejeperioden til tidsrum, hvor materiellet ikke er udlejet til anden side. B) Hvis Lejer under anvendelsen af det lejede materiel får brug for at forlænge lejeperioden, kan dette gøres op til 12 timer før det aftalte returneringstidspunkt. Lejer betaler per lejeperiode. Dette betyder, at hvis Lejer forlænger med 24 timers leje, så betaler Lejer perioden for den lejeperiode. Forlænger Lejer yderligere 24 timer, så 24 timer igen dagen efter, så skal Lejer betale 3x24 timer leje (24 timer + 24 timer forlængelse + 24 timer forlængelse), og ikke 1 gang 72 timer, som er den næste forudbestemte lejeperiode Udlejer tilbyder.
16. Databeskyttelse.
Personlige data overført til udlejer gemmes og bruges udelukkende med det formål at opfylde vores kontraktlige forhold og kan om nødvendigt overdrages til involverede samarbejdspartnere/agenter som del af at opfylde kontrakten. Lejer har ret til på et hvilket som helst tidspunkt at få de personlige data slettet ved at rette henvendelse til udlejer.
17. Omfang.
I det tilfælde at et af lejevilkårene eller en af betingelserne for denne lejeaftale skulle vise sig at være ugyldigt, vil dette ikke påvirke gyldigheden og brugbarheden af andre lejevilkår eller lejebetingelse. Dette juridisk ugyldige lejevilkår eller lejebetingelse skal anses som at være blevet erstattet af et lejevilkår eller en lejebetingelse, der er gyldig og som dækker målet og formålet med det ugyldige vilkår eller bestemmelsen så vidt muligt.
18. Tvister.
Eventuelle tvister, der måtte opstå som følge af en aftale, der er indgået med en af udlejerens lokationer, skal afgøres ved en dansk domstol ved iZi ApS's hjemsted. De juridiske bestemmelser, som ikke er reguleret af disse lejevilkår og lejebetingelser, er dækket af de respektive bestemmelser i dansk lov.
18.2. Parterne kan kun appellere til domstole, efter at de først har forsøgt at løse deres uoverensstemmelser selv. Lejer erklærer, at vedkommende er blevet gjort bekendt med ovenstående lejevilkår og lejebetingelser og indvilliger i indholdet heraf.